The Opportunities and Challenges of Economic Integration
T2:
INTRO
Maksud: Teori komersial yang secara diskriminasi menurunkan atau menghapuskan sektan
perdagangan kepada negara anggota kesepakatan. Darjah integrasi ekonomi terdiri daripada
pengaturan perdagangan keutamaan kepada kawasan perdagangan bebas, kesatuan kastam,
pasaran bersama, dan kesatuan ekonomi.
1) Free Trade:
Perdagangan bebas ialah apabila negara anggota mendapat keistimewaan untuk
menghapuskan semua halangan perdagangan tetapi halangan perdagangan kekal dengan
bukan ahli yang merupakan pilihan ideal untuk negara maju. Contoh perdagangan bebas ialah
Persatuan Perdagangan Bebas Eropah (EFTA) pada tahun 1960 yang bertujuan untuk
menggalakkan ekonomi terbuka dan berdaya saing di Iceland, Liechtenstein, Norway dan
Switzerland. Tiga tujuan utama persatuan adalah untuk mengawal selia hubungan ekonomi
antara empat negara, mengurus ‘pasaran dalaman’ dan membangunkan perjanjian
perdagangan bebas di seluruh dunia. Contoh lain seperti Amerika Utara Percuma Kawasan
Perdagangan (NAFTA) diwujudkan untuk menghapuskan semua halangan tarif dan bukan tarif
perdagangan dan pelaburan antara Amerika Syarikat, Kanada dan Mexico.
2) Customs union
Kesatuan Kastam ialah apabila pasaran sesebuah negara tidak membenarkan tarif atau
halangan lain perdagangan sesama ahli dan menetapkan tarif biasa ke seluruh dunia. Orang
Eropah Kesatuan (EU) menubuhkan perdagangan bebas yang membolehkan mobiliti bebas
modal dan buruh pada tahun 1993 dan ini memindahkan mereka ke pasaran bersama.
Matlamat EU adalah untuk membebaskan pergerakan barangan dan buruh membolehkan
mereka bekerja sebagai satu entiti. EU terdiri daripada 27 ahli menyatakan bahawa berkongsi
mata wang yang sesuai untuk tujuan perdagangan. EU kemudiannya muncul sebagai kesatuan
ekonomi yang mengharmonikan dasar monetari dan fiskal di kalangan negara anggota dan ini
adalah jenis integrasi ekonomi yang paling maju.
2.0 Opportunities for economic integration.
Integrasi ekonomi mempunyai peluang untuk penciptaan perdagangan yang menghasilkan
peningkatan kebajikan bagi kedua-dua negara yang mengambil bahagian dan tidak mengambil
bahagian. Ia mewujudkan lebih banyak peluang bagi negara untuk berdagang antara satu sama
lain kerana pengeluar boleh mendapatkan akses kepada bahan mentah atau teknologi import
yang lebih murah dengan mengurangkan atau mengikis halangan untuk berdagang.
Disebabkan oleh pengurangan atau penghapusan tarif, kerjasama menghasilkan harga yang
lebih rendah untuk pengguna di negara blok. Penciptaan perdagangan berlaku apabila
beberapa pengeluaran domestik di negara yang menjadi ahli kesatuan kastam digantikan
dengan import kos rendah dari negara anggota yang lain.” Integrasi ekonomi serantau seperti
kesatuan kastam akan membawa kepada pengkhususan yang lebih besar dalam pengeluaran
berdasarkan kelebihan perbandingan, menghasilkan peningkatan kecekapan pengeluaran dan
meningkatkan output. Peningkatan dalam pengeluaran akan meningkatkan pendapatan negara
dan seterusnya meningkatkan kebajikan negara anggota. Sebaliknya, bukan ahli juga boleh
mendapat manfaat daripada kesatuan kastam yang mencipta perdagangan kerana terdapat
peningkatan pendapatan benar disebabkan pengkhususannya yang lebih besar melimpah
kepada peningkatan permintaan import dari seluruh dunia. Contoh penciptaan perdagangan
boleh dilihat dengan NAFTA. Secara keseluruhan, terdapat $1.0 trilion dalam perdagangan tiga
hala dari 1993 hingga 2015, peningkatan 258.5% dari segi nominal. KDNK per kapita benar
juga meningkat sedikit di ketiga-tiga negara, Kanada, Amerika Syarikat dan Mexico. NAFTA
mencipta lonjakan dalam perdagangan dan pelaburan. Kebanyakan peningkatan datang
daripada perdagangan antara A.S. dan Mexico, yang berjumlah $3.2 trilion antara 1993 dan
2020, dan perdagangan A.S. dan Kanada, yang berjumlah $7.4 trilion untuk tempoh yang sama.
Perdagangan antara Mexico dan Kanada, walaupun setakat ini saluran yang paling pesat
berkembang antara 1999 dan 2020 berjumlah $594 bilion. Contoh lain termasuk Kesatuan
Eropah yang menyaksikan peningkatan dalam perdagangan, dari 1999 hingga 2010,
perdagangan asing EU meningkat dua kali ganda dan menyumbang lebih 30% daripada KDNK
EU sejak ia ditubuhkan.
Penyepaduan ekonomi juga menjana peluang untuk meningkatkan daya saing, yang telah
menghasilkan peningkatan kecekapan dan kemajuan teknologi dalam kalangan pengeluar
kesatuan. Tanpa integrasi ekonomi, pasaran oligopoli dan monopoli cenderung menjadi leka.
Apabila integrasi ekonomi berlaku dan menghapuskan tarif antara negara, firma di negara yang
mengambil bahagian perlu menjadi lebih berkesan untuk bersaing dengan pengeluar lain dalam
kesatuan itu. Penyepaduan ekonomi boleh mewujudkan persekitaran untuk firma sedia ada
untuk berkembang, menjadi lebih produktif, atau keluar daripada pasaran, dan untuk firma
baharu muncul dan berjaya atau gagal dengan cepat dan murah. Persaingan yang semakin
meningkat akan memberi insentif kepada pengeluar untuk meningkatkan produktiviti mereka,
seterusnya mendorong pembangunan dan penubuhan produk baharu berteknologi tinggi
melalui aktiviti R&D dan inovasi. Ia kemudiannya akan mengurangkan kos pengeluaran dan
meningkatkan bekalan produk dan perkhidmatan, seterusnya meningkatkan kuasa beli
pengguna dalam kesatuan dengan menyediakan barangan berharga lebih rendah. Peningkatan
daya saing mungkin ditunjukkan dalam EFTA, di mana empat Negara EFTA berdaya saing
dalam industri utama yang kritikal kepada ekonomi global dan berada di antara yang tertinggi di
dunia dalam daya saing. Switzerland mendahului dunia dalam bidang perubatan, bioteknologi,
mesin, perbankan dan insurans. Seperti Switzerland, Liechtenstein mempunyai kepakaran
tinggi dalam barangan teknologi berintensifkan modal dan dipacu R&D. Bahasa Iceland terkenal
dengan sumber semula jadi yang banyak dan perikanan yang hebat. Sumber asli, seperti
penerokaan dan pengeluaran minyak dan gas, dan perikanan, serta industri perkhidmatan
penting seperti pengangkutan marin dan perkhidmatan berkaitan tenaga, menyumbang banyak
kepada pengkhususan ekonomi Norway. Semua ahli EFTA telah pergi lebih jauh untuk
mencipta kelebihan daya saing yang luar biasa selepas penggubalan EFTA.
Seterusnya, peluang untuk integrasi ekonomi ialah skala ekonomi yang dibawa oleh pasaran
yang diperbesarkan. Penyepaduan ekonomi boleh mencapai skala ekonomi yang lebih besar
dengan pengkhususan yang mengakibatkan penurunan kos keseluruhan. Memandangkan
integrasi ekonomi menghapuskan halangan perdagangan dan mengembangkan perdagangan
dalam kesatuan, pengeluar negara anggota boleh mengkhususkan diri dalam pembuatan hanya
beberapa produk yang dibezakan dan bukannya berbilang produk. Sehubungan itu, mereka
boleh menghasilkan pada skala yang lebih besar dan mengurangkan kos unit. Produk lain boleh
diimport dari negara bersebelahan dengan produk khusus yang berbeza. Dengan
menggunakan pengkhususan, lebih banyak sumber boleh digunakan untuk memajukan
teknologi untuk sistem pengeluaran mereka dan memastikan kesinambungan operasi. Contoh
baik skala ekonomi yang dicapai dengan penyepaduan ekonomi ialah NAFTA. Mexico telah
menjadi pasaran utama dan destinasi sumber untuk Amerika selepas menyertai NAFTA. Jumlah
import pembuatan dari Mexico ke AS meningkat sebanyak 10% antara 2017 dan 2018,
daripada $278 bilion kepada $307 bilion. Mexico mempunyai keupayaan untuk menyediakan
masa pemulihan yang cepat, pengeluar tekstil dan pakaian yang berpangkalan di Mexico boleh
mencipta produk berkualiti secara kos efektif. Mexico mempunyai akses kepada banyak faedah
industri termasuk kos pengeluaran yang rendah, lokasi perindustrian utama, dan peluang
pasaran yang besar, jadi wajar bagi Amerika untuk mengimport kebanyakan tekstilnya dari
Mexico di bawah garis panduan NAFTA.
3.0 Challenges of Economic Integration
Akibat integrasi global, menyebabkan pengangguran yang meningkatkan kehilangan
pekerjaan antara negara dan dalam negara. Secara amnya, integrasi global akan meningkatkan
pulangan kepada modal dan mengurangkan pulangan kepada buruh di negara kaya seperti
Amerika Syarikat. Apabila bersaing dengan negara kurang membangun, A.S. mempunyai
kelebihan yang ketara kerana aksesnya kepada modal. Sebaliknya, negara kurang membangun
mempunyai kelebihan yang besar disebabkan tenaga kerja mereka yang murah. Peluang
pekerjaan perkilangan di negara perindustrian akan hilang kepada negara yang mempunyai
buruh murah yang boleh mengakibatkan pekerjaan berkemahiran rendah di negara kaya akan
lenyap. Salah satu contoh ialah NAFTA yang mendominasi perbincangan politik A.S. mengenai
kuasa negatif integrasi global. Sejak pelaksanaan NAFTA, beribu-ribu pekerja A.S. (dan
Kanada) telah kehilangan pekerjaan yang sangat baik apabila firma memindahkan pembuatan
ke Mexico, dan jurang pendapatan telah meningkat. Menurut Biro Statistik Buruh, Amerika
Syarikat telah kehilangan lebih 4.5 juta pekerjaan pembuatan sejak penggunaan NAFTA.
Industri kereta A.S. kehilangan sekitar 350,000 pekerjaan antara 1994 dan 2016 kerana
kebanyakan jawatan ini diisi oleh tenaga kerja di Mexico, di mana industri automotif
memperoleh lebih 400,000 jawatan dalam tempoh yang sama. Ia menunjukkan bahawa NAFTA
memperluaskan pekerjaan di Amerika Syarikat dengan menggalakkan perusahaan pembuatan
berhijrah ke Mexico dan Kanada. Akibatnya, NAFTA telah meningkatkan ketidaksamaan
pendapatan, menurunkan gaji benar untuk pekerja pengeluaran, melemahkan kekuatan dan
kapasiti perundingan kolektif pekerja untuk menubuhkan kesatuan sekerja, dan mengurangkan
faedah sampingan. Contoh ini menunjukkan bahawa ketiadaan perlindungan buruh yang teguh,
berkesan dan boleh dikuatkuasakan dalam perjanjian perdagangan sesebuah negara akan
membahayakan pekerja domestik dalam ekonomi global. Oleh itu, cabaran ini akan
menyebabkan integrasi ekonomi tidak mencapai kesan kecekapan kerana negara tidak dapat
melindungi hak buruh daripada kesan integrasi.
Cabaran integrasi ekonomi ialah kemerosotan alam sekitar. Pergerakan barangan dan
pengetahuan yang meningkat memberi manfaat kepada orang ramai. Walau bagaimanapun,
aktiviti komersial yang mendasari memberi kesan negatif kepada alam sekitar. Peningkatan
pergerakan komoditi telah mengakibatkan peningkatan pelepasan gas rumah hijau dan lain-lain
bentuk pencemaran. Pesawat, kapal dan trak yang mengangkut barangan di seluruh dunia
berbahaya kepada atmosfera dan mempengaruhi ekosistem tempatan. Pelbagai industri kimia
menggunakan baja berbahaya atau membebaskan sisa industri ke alam semula jadi,
memudaratkan kehidupan manusia dan alam sekitar. ASEAN menghadapi cabaran
kemerosotan alam sekitar walaupun sumber aslinya yang kaya dan prestasi ekonomi yang
dinamik. Pertumbuhan ekonomi yang pesat dalam ekonomi ASEAN telah menyebabkan
peningkatan penggunaan bahan api fosil, mengakibatkan tahap pencemaran dan pelepasan
karbon dioksida yang lebih tinggi. Peningkatan penggunaan tenaga menyumbang kepada
kemerosotan alam sekitar. Laporan alam sekitar kelima ekonomi ASEAN mengesahkan bahawa
peningkatan dalam penggunaan tenaga adalah punca utama peningkatan pelepasan CO2,
yang dijangka meningkat sebanyak 61% dari 2014 hingga 2025. Akibatnya, peningkatan dalam
pelepasan karbon dioksida meletakkan rantau ASEAN pada peningkatan risiko cabaran
perubahan iklim. Kesimpulannya, kemerosotan alam sekitar merupakan salah satu cabaran
integrasi ekonomi.
Integrasi ekonomi berpotensi menggalakkan homogenisasi budaya. Ini disebabkan oleh
penumpuan pilihan orang ramai dan ketidakupayaan produk untuk bersaing dengan produk
rentas sempadan yang lebih murah. Komoditi menjadi homogen hasil daripada integrasi
ekonomi dan orang ramai akan menggunakan perkara yang sama, daripada kereta hinggalah
tabiat makan. Homogenisasi ialah kuasa pasaran yang mengenakan sesuatu kepada orang,
yang menganggap mereka sebagai produk. Trend global tidak dapat menghapuskan
kepelbagaian budaya kerana sebab ini, dan oleh itu ia mewujudkan monokultur yang popular.
Sebagai contoh, budaya dan masyarakat Mexico telah berubah sejak NAFTA mula berkuat
kuasa. Pertama, NAFTA telah membawa masuk purata $18 bilion pelaburan langsung asing
setiap tahun, dan ini telah menghasilkan kesan budaya. Kedua, NAFTA juga telah membawa
sejumlah besar barangan Amerika Syarikat ke Mexico, termasuk filem, muzik, buku, rancangan
televisyen, pakaian, jenama dan produk makanan, kerana tarif ke atas produk Amerika Syarikat
telah dikurangkan atau dihapuskan. Amerika Syarikat juga membawa nilainya, cutinya,
budayanya, dan cara hidupnya melalui produk ini. Pengaruh harian produk dan perkhidmatan
Amerika Syarikat ini mengatasi barangan Mexico sebagai komoditi dan bahagian harian
kehidupan rakyat Mexico, sekali gus mengubah tradisi budaya dan cara hidup negara.
Ringkasnya, salah satu cabaran integrasi ekonomi ialah homogenisasi budaya.
4.0 Tebatan/Mitigasi
4.1 Pengangguran
Mengenai dakwaan bahawa kehilangan pekerjaan A.S. disebabkan oleh NAFTA, A.S. mencipta
program yang dikenali sebagai Bantuan Pelarasan Perdagangan A.S. (TAA) dengan harapan
dapat mengurangkan liberalisasi perdagangan yang disebabkan oleh NAFTA. TAA ialah
program yang menyediakan pembiayaan untuk membantu pekerja membayar pendidikan atau
latihan untuk mencari pekerjaan baharu. Pada 1 Julai 2020, Perjanjian Amerika
Syarikat-Mexico-Kanada (USMCA) berkuat kuasa sebagai pengganti NAFTA dan mencipta
insentif untuk pengeluaran kereta di A.S. dengan mengetatkan peraturan asal untuk industri
auto. Penguatkuasaan itu dijangka mewujudkan lebih banyak peluang pekerjaan untuk pekerja
kereta AS dengan mengorbankan pekerjaan pembuatan eksport automobil ke China kerana kos
buruh AS dan kos pengeluaran kereta itu lebih tinggi. USMCA telah ditandatangani dengan
anggaran oleh Rumah Putih sebanyak 600,000 pekerjaan dan $235 bilion ditambah kepada
ekonomi A.S. Walaupun terdapat perubahan dalam pembuatan kereta, perjanjian baharu itu
menggabungkan piawaian trak, harta intelek, farmaseutikal dan penyelesaian pertikaian
berbanding NAFTA. Dengan perjanjian baharu itu, lebih banyak perlindungan diberikan kepada
paten dan tanda dagangan A.S. dengan memanjangkan perlindungan hak cipta daripada hayat
pengarang ditambah 50 tahun kepada ditambah 70 tahun. Selain itu, perjanjian baharu itu akan
mengukuhkan perdagangan baik dan pertanian dengan menurunkan tarif ke atas beberapa
produk dan syarikat dalam membangunkan bioteknologi pertanian oleh negara anggota. Dari
sudut pandangan Mexico, buruh diberi lebih perlindungan dan hak kerana buruh paksa
dihapuskan, mereka dibenarkan menubuhkan kesatuan sekerja dan kesatuan sekerja bebas
daripada campur tangan majikan. Sementara Kanada akan mendapat manfaat daripada
USMCA dengan mendapatkan lebih banyak akses daripada A.S. mengenai gula, kacang tanah
dan kapas.
4.2 Ketaksamaan
Memandangkan ketidaksamaan dalam negara dan dalam kalangan negara semakin meluas,
Kesatuan Eropah telah mengeluarkan pelbagai usaha untuk mengurangkan jurang ekonomi,
sosial dan serantau di EU. Dasar Kesepaduan EU diwujudkan dengan tujuan untuk
mengurangkan ketidakseimbangan antara negara dan wilayah EU. €392 bilion akan
diperuntukkan untuk Dasar Kesepaduan dari 2021 hingga 2027 dan setengah trilion euro akan
disediakan sebagai pembiayaan untuk program di wilayah dan negara EU. Menurut
Suruhanjaya Eropah, dasar Cohesion telah berjaya mengurangkan jurang perbezaan antara
wilayah di EU. KDNK per kapita kawasan kurang maju dijangka meningkat sehingga 5 peratus
menjelang 2023. Dasar perpaduan telah mengakibatkan pengurangan 3.5 peratus
ketidakseimbangan antara KDNK per kapita daripada 10 peratus wilayah paling maju dan 10
peratus wilayah paling maju.
4.3 Kemerosotan alam sekitar
Memandangkan integrasi ekonomi membawa kepada kemerosotan alam sekitar, usaha telah
diterima pakai untuk membangunkan ekonomi yang mampan, dan menggalakkan pengeluaran
dan penggunaan yang mampan. Dalam konteks ASEAN, Komuniti Sosio Budaya ASEAN
(ASCC) telah mewujudkan Pelan Tindakan ASCC 2025 yang menggabungkan garis panduan
ke arah persekitaran yang mampan untuk menangani kemerosotan alam sekitar akibat
pembangunan ekonomi. Sebagai contoh, amalan dan dasar pengurusan untuk menangani
perairan pantai dan antarabangsa, isu alam sekitar merentas sempadan seperti pencemaran
dan pelupusan bahan berbahaya akibat pembangunan. Dengan berbuat demikian, sumber
akan digunakan dengan cekap, mengurangkan pencemaran dan pelepasan karbon dioksida,
dan membangunkan ekonomi ASEAN dengan cara yang mampan. Selain itu, Kecekapan
Tenaga dan Pengurangan Perubahan Iklim untuk Sektor Pengangkutan Darat di Wilayah
ASEAN (TCC) adalah projek yang bertujuan untuk meningkatkan kecekapan tenaga sistem
pengangkutan darat rantau ASEAN di samping mengehadkan pertumbuhan penggunaan bahan
api dan pelepasan gas rumah hijau. Thailand, Viet Nam, Indonesia, Malaysia dan Filipina
adalah negara yang mengambil bahagian. Dengan menerima pakai pelan ini, Jabatan
Pengangkutan Filipina telah mempertingkatkan garis panduan dan prosedur pelaksanaan bagi
Dana Kawalan Pencemaran Kenderaan Khasnya, yang selaras dengan Pelan Pengangkutan
Strategik ASEAN. Yuran pendaftaran kenderaan yang dibayar oleh semua pemilik akan
disalurkan kepada dana ini, yang akan digunakan untuk menjalankan projek dan aktiviti
berkaitan pembangunan dan penguatkuasaan standard kenderaan, penyelidikan kawalan
pencemaran kenderaan, pendidikan dan latihan serta teknologi kenderaan bersih. Satu lagi
projek, Projek Integrasi Pengangkutan Udara ASEAN (AATIP) berusaha untuk menangani isu
mengehadkan kesan alam sekitar penerbangan melalui penyelidikan dan pembangunan
kolaboratif serta penilaian langkah-langkah berpotensi tambahan untuk mengurangkan CO2
dan pelepasan penerbangan lain. Kerosakan alam sekitar yang disebabkan oleh integrasi
ekonomi di ASEAN dapat dikurangkan hasil daripada pelaksanaan strategi ini.
4.4 Penghomogenan budaya
Mexico sudah pasti boleh berhujah untuk persamaan dengan Kanada di bawah NAFTA dalam
sektor kebudayaannya untuk mempertahankan diri daripada pencerobohan budaya selanjutnya.
Sebagai contoh, ahli Eropah EU memberikan cukai ke atas filem asing dan kuota ke atas import
program televisyen bukan Eropah, yang tidak melebihi 50% daripada jumlah pengaturcaraan.
Ini disokong oleh komitmen kuat Perancis terhadap identiti budaya bebas setiap negara.
Peraturan Kanada juga direka untuk melindungi penonton daripada program Amerika dan
hegemoni produk dalam pelbagai bidang. Oleh itu, Mexico harus menggubal had yang sama
untuk mengawal pencerobohan budaya Amerika selanjutnya dan memelihara budaya
kebangsaan negara itu sendiri.
5.0 Possible development of Economic integration in Malaysia
Pada tahun 2020, Malaysia telah menandatangani RCEP untuk meningkatkan integrasi
ekonomi antara anggota ASEAN dan rakan perbualan mereka—Australia, China, Jepun, New
Zealand dan Korea Selatan. Melalui penghapusan dan pengurangan tarif dan bukan tarif,
pematuhan kepada reka bentuk garis panduan dan peraturan teknikal, serta integrasi ekonomi,
akan menghasilkan akses pasaran yang lebih luas. Ia juga mewujudkan peraturan asal yang
lebih mudah digunakan untuk menampung silang- perdagangan sempadan untuk barangan
keluaran tempatan. Selain itu, RCEP dijangka mempercepatkan proses pemulihan ekonomi
rantau ini di tengah-tengah wabak dan memberi manfaat kepada ahli RCEP sebanyak AS$174
bilion dalam pendapatan sebenar menjelang 2030. Walau bagaimanapun, pendedahan atau
penggunaan Perjanjian Perdagangan Bebas (FTA) terhadap PKS mungkin berkurangan. kerana
mereka mungkin tidak menyedari faedah dan kelebihan RCEP. Selain itu, risiko kesan dinamik
dan pengganda ke atas aliran pelaburan langsung asing, perkhidmatan eksport, dan tumpahan
antara sektor perlu diambil kira untuk keseimbangan perdagangan yang tepat.
Pada 2022, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri Malaysia (MITI) telah
meratifikasi Perjanjian Komprehensif dan Progresif untuk Perkongsian Trans-Pasifik (CPTPP).
Dengan perjanjian ini dengan ketara mengurangkan atau menghapuskan halangan tarif dan
bukan tarif untuk berdagang dalam produk dan perkhidmatan, memudahkan pembangunan
rantaian pengeluaran dan bekalan serta membuka pasaran domestik, serta menggalakkan
integrasi ekonomi serantau merentasi rantau Asia-Pasifik. Malaysia yakin CPTPP akan
meluaskan kemasukan Malaysia ke pasaran baharu seperti Kanada, Mexico dan Peru dan
meningkatkan dagangan Malaysia kepada AS$655.9 bilion pada 2030. Tambahan pula, ia juga
akan meningkatkan daya tarikan negara sebagai lokasi pelaburan dengan memberikan akses
kepada lebih pelbagai sumber mentah premium pada kos yang berpatutan. Untuk
mengukuhkan dan mengembangkan sektor perindustrian Malaysia, CPTPP menyediakan
sokongan teknikal dan inisiatif pembangunan kapasiti. Namun begitu, kebimbangan bahawa
penerimaan pakai CPTPP dan liberalisasi ekonomi yang disertakan serta tadbir urus yang lebih
baik akan memberi kesan negatif kepada Bumiputera dan memburukkan lagi ketegangan kaum
dalam negara.
Comments
Post a Comment