The Opportunities and Challenges of Economic Integration

 T2:

INTRO

Maksud: Teori komersial yang secara diskriminasi menurunkan atau menghapuskan sektan

perdagangan kepada negara anggota kesepakatan. Darjah integrasi ekonomi terdiri daripada

pengaturan perdagangan keutamaan kepada kawasan perdagangan bebas, kesatuan kastam,

pasaran bersama, dan kesatuan ekonomi.


1) Free Trade:

Perdagangan bebas ialah apabila negara anggota mendapat keistimewaan untuk

menghapuskan semua halangan perdagangan tetapi halangan perdagangan kekal dengan

bukan ahli yang merupakan pilihan ideal untuk negara maju. Contoh perdagangan bebas ialah

Persatuan Perdagangan Bebas Eropah (EFTA) pada tahun 1960 yang bertujuan untuk

menggalakkan ekonomi terbuka dan berdaya saing di Iceland, Liechtenstein, Norway dan

Switzerland. Tiga tujuan utama persatuan adalah untuk mengawal selia hubungan ekonomi

antara empat negara, mengurus ‘pasaran dalaman’ dan membangunkan perjanjian

perdagangan bebas di seluruh dunia. Contoh lain seperti Amerika Utara Percuma Kawasan

Perdagangan (NAFTA) diwujudkan untuk menghapuskan semua halangan tarif dan bukan tarif

perdagangan dan pelaburan antara Amerika Syarikat, Kanada dan Mexico.

2) Customs union

Kesatuan Kastam ialah apabila pasaran sesebuah negara tidak membenarkan tarif atau

halangan lain perdagangan sesama ahli dan menetapkan tarif biasa ke seluruh dunia. Orang

Eropah Kesatuan (EU) menubuhkan perdagangan bebas yang membolehkan mobiliti bebas

modal dan buruh pada tahun 1993 dan ini memindahkan mereka ke pasaran bersama.

Matlamat EU adalah untuk membebaskan pergerakan barangan dan buruh membolehkan

mereka bekerja sebagai satu entiti. EU terdiri daripada 27 ahli menyatakan bahawa berkongsi

mata wang yang sesuai untuk tujuan perdagangan. EU kemudiannya muncul sebagai kesatuan

ekonomi yang mengharmonikan dasar monetari dan fiskal di kalangan negara anggota dan ini

adalah jenis integrasi ekonomi yang paling maju.


2.0 Opportunities for economic integration.

Integrasi ekonomi mempunyai peluang untuk penciptaan perdagangan yang menghasilkan

peningkatan kebajikan bagi kedua-dua negara yang mengambil bahagian dan tidak mengambil

bahagian. Ia mewujudkan lebih banyak peluang bagi negara untuk berdagang antara satu sama

lain kerana pengeluar boleh mendapatkan akses kepada bahan mentah atau teknologi import

yang lebih murah dengan mengurangkan atau mengikis halangan untuk berdagang.

Disebabkan oleh pengurangan atau penghapusan tarif, kerjasama menghasilkan harga yang

lebih rendah untuk pengguna di negara blok. Penciptaan perdagangan berlaku apabila

beberapa pengeluaran domestik di negara yang menjadi ahli kesatuan kastam digantikan

dengan import kos rendah dari negara anggota yang lain.” Integrasi ekonomi serantau seperti

kesatuan kastam akan membawa kepada pengkhususan yang lebih besar dalam pengeluaran

berdasarkan kelebihan perbandingan, menghasilkan peningkatan kecekapan pengeluaran dan

meningkatkan output. Peningkatan dalam pengeluaran akan meningkatkan pendapatan negara

dan seterusnya meningkatkan kebajikan negara anggota. Sebaliknya, bukan ahli juga boleh

mendapat manfaat daripada kesatuan kastam yang mencipta perdagangan kerana terdapat

peningkatan pendapatan benar disebabkan pengkhususannya yang lebih besar melimpah

kepada peningkatan permintaan import dari seluruh dunia. Contoh penciptaan perdagangan

boleh dilihat dengan NAFTA. Secara keseluruhan, terdapat $1.0 trilion dalam perdagangan tiga

hala dari 1993 hingga 2015, peningkatan 258.5% dari segi nominal. KDNK per kapita benar

juga meningkat sedikit di ketiga-tiga negara, Kanada, Amerika Syarikat dan Mexico. NAFTA

mencipta lonjakan dalam perdagangan dan pelaburan. Kebanyakan peningkatan datang

daripada perdagangan antara A.S. dan Mexico, yang berjumlah $3.2 trilion antara 1993 dan

2020, dan perdagangan A.S. dan Kanada, yang berjumlah $7.4 trilion untuk tempoh yang sama.

Perdagangan antara Mexico dan Kanada, walaupun setakat ini saluran yang paling pesat

berkembang antara 1999 dan 2020 berjumlah $594 bilion. Contoh lain termasuk Kesatuan

Eropah yang menyaksikan peningkatan dalam perdagangan, dari 1999 hingga 2010,

perdagangan asing EU meningkat dua kali ganda dan menyumbang lebih 30% daripada KDNK

EU sejak ia ditubuhkan.

Penyepaduan ekonomi juga menjana peluang untuk meningkatkan daya saing, yang telah

menghasilkan peningkatan kecekapan dan kemajuan teknologi dalam kalangan pengeluar

kesatuan. Tanpa integrasi ekonomi, pasaran oligopoli dan monopoli cenderung menjadi leka.

Apabila integrasi ekonomi berlaku dan menghapuskan tarif antara negara, firma di negara yang

mengambil bahagian perlu menjadi lebih berkesan untuk bersaing dengan pengeluar lain dalam

kesatuan itu. Penyepaduan ekonomi boleh mewujudkan persekitaran untuk firma sedia ada

untuk berkembang, menjadi lebih produktif, atau keluar daripada pasaran, dan untuk firma

baharu muncul dan berjaya atau gagal dengan cepat dan murah. Persaingan yang semakin

meningkat akan memberi insentif kepada pengeluar untuk meningkatkan produktiviti mereka,

seterusnya mendorong pembangunan dan penubuhan produk baharu berteknologi tinggi

melalui aktiviti R&D dan inovasi. Ia kemudiannya akan mengurangkan kos pengeluaran dan

meningkatkan bekalan produk dan perkhidmatan, seterusnya meningkatkan kuasa beli

pengguna dalam kesatuan dengan menyediakan barangan berharga lebih rendah. Peningkatan

daya saing mungkin ditunjukkan dalam EFTA, di mana empat Negara EFTA berdaya saing

dalam industri utama yang kritikal kepada ekonomi global dan berada di antara yang tertinggi di

dunia dalam daya saing. Switzerland mendahului dunia dalam bidang perubatan, bioteknologi,

mesin, perbankan dan insurans. Seperti Switzerland, Liechtenstein mempunyai kepakaran

tinggi dalam barangan teknologi berintensifkan modal dan dipacu R&D. Bahasa Iceland terkenal

dengan sumber semula jadi yang banyak dan perikanan yang hebat. Sumber asli, seperti

penerokaan dan pengeluaran minyak dan gas, dan perikanan, serta industri perkhidmatan

penting seperti pengangkutan marin dan perkhidmatan berkaitan tenaga, menyumbang banyak

kepada pengkhususan ekonomi Norway. Semua ahli EFTA telah pergi lebih jauh untuk

mencipta kelebihan daya saing yang luar biasa selepas penggubalan EFTA.

Seterusnya, peluang untuk integrasi ekonomi ialah skala ekonomi yang dibawa oleh pasaran

yang diperbesarkan. Penyepaduan ekonomi boleh mencapai skala ekonomi yang lebih besar

dengan pengkhususan yang mengakibatkan penurunan kos keseluruhan. Memandangkan

integrasi ekonomi menghapuskan halangan perdagangan dan mengembangkan perdagangan

dalam kesatuan, pengeluar negara anggota boleh mengkhususkan diri dalam pembuatan hanya

beberapa produk yang dibezakan dan bukannya berbilang produk. Sehubungan itu, mereka

boleh menghasilkan pada skala yang lebih besar dan mengurangkan kos unit. Produk lain boleh

diimport dari negara bersebelahan dengan produk khusus yang berbeza. Dengan

menggunakan pengkhususan, lebih banyak sumber boleh digunakan untuk memajukan

teknologi untuk sistem pengeluaran mereka dan memastikan kesinambungan operasi. Contoh

baik skala ekonomi yang dicapai dengan penyepaduan ekonomi ialah NAFTA. Mexico telah

menjadi pasaran utama dan destinasi sumber untuk Amerika selepas menyertai NAFTA. Jumlah

import pembuatan dari Mexico ke AS meningkat sebanyak 10% antara 2017 dan 2018,

daripada $278 bilion kepada $307 bilion. Mexico mempunyai keupayaan untuk menyediakan

masa pemulihan yang cepat, pengeluar tekstil dan pakaian yang berpangkalan di Mexico boleh

mencipta produk berkualiti secara kos efektif. Mexico mempunyai akses kepada banyak faedah

industri termasuk kos pengeluaran yang rendah, lokasi perindustrian utama, dan peluang

pasaran yang besar, jadi wajar bagi Amerika untuk mengimport kebanyakan tekstilnya dari

Mexico di bawah garis panduan NAFTA.


3.0 Challenges of Economic Integration

Akibat integrasi global, menyebabkan pengangguran yang meningkatkan kehilangan

pekerjaan antara negara dan dalam negara. Secara amnya, integrasi global akan meningkatkan

pulangan kepada modal dan mengurangkan pulangan kepada buruh di negara kaya seperti

Amerika Syarikat. Apabila bersaing dengan negara kurang membangun, A.S. mempunyai

kelebihan yang ketara kerana aksesnya kepada modal. Sebaliknya, negara kurang membangun

mempunyai kelebihan yang besar disebabkan tenaga kerja mereka yang murah. Peluang

pekerjaan perkilangan di negara perindustrian akan hilang kepada negara yang mempunyai

buruh murah yang boleh mengakibatkan pekerjaan berkemahiran rendah di negara kaya akan

lenyap. Salah satu contoh ialah NAFTA yang mendominasi perbincangan politik A.S. mengenai

kuasa negatif integrasi global. Sejak pelaksanaan NAFTA, beribu-ribu pekerja A.S. (dan

Kanada) telah kehilangan pekerjaan yang sangat baik apabila firma memindahkan pembuatan

ke Mexico, dan jurang pendapatan telah meningkat. Menurut Biro Statistik Buruh, Amerika

Syarikat telah kehilangan lebih 4.5 juta pekerjaan pembuatan sejak penggunaan NAFTA.

Industri kereta A.S. kehilangan sekitar 350,000 pekerjaan antara 1994 dan 2016 kerana

kebanyakan jawatan ini diisi oleh tenaga kerja di Mexico, di mana industri automotif

memperoleh lebih 400,000 jawatan dalam tempoh yang sama. Ia menunjukkan bahawa NAFTA

memperluaskan pekerjaan di Amerika Syarikat dengan menggalakkan perusahaan pembuatan

berhijrah ke Mexico dan Kanada. Akibatnya, NAFTA telah meningkatkan ketidaksamaan

pendapatan, menurunkan gaji benar untuk pekerja pengeluaran, melemahkan kekuatan dan

kapasiti perundingan kolektif pekerja untuk menubuhkan kesatuan sekerja, dan mengurangkan

faedah sampingan. Contoh ini menunjukkan bahawa ketiadaan perlindungan buruh yang teguh,

berkesan dan boleh dikuatkuasakan dalam perjanjian perdagangan sesebuah negara akan

membahayakan pekerja domestik dalam ekonomi global. Oleh itu, cabaran ini akan

menyebabkan integrasi ekonomi tidak mencapai kesan kecekapan kerana negara tidak dapat

melindungi hak buruh daripada kesan integrasi.

Cabaran integrasi ekonomi ialah kemerosotan alam sekitar. Pergerakan barangan dan

pengetahuan yang meningkat memberi manfaat kepada orang ramai. Walau bagaimanapun,

aktiviti komersial yang mendasari memberi kesan negatif kepada alam sekitar. Peningkatan

pergerakan komoditi telah mengakibatkan peningkatan pelepasan gas rumah hijau dan lain-lain

bentuk pencemaran. Pesawat, kapal dan trak yang mengangkut barangan di seluruh dunia

berbahaya kepada atmosfera dan mempengaruhi ekosistem tempatan. Pelbagai industri kimia

menggunakan baja berbahaya atau membebaskan sisa industri ke alam semula jadi,

memudaratkan kehidupan manusia dan alam sekitar. ASEAN menghadapi cabaran

kemerosotan alam sekitar walaupun sumber aslinya yang kaya dan prestasi ekonomi yang

dinamik. Pertumbuhan ekonomi yang pesat dalam ekonomi ASEAN telah menyebabkan

peningkatan penggunaan bahan api fosil, mengakibatkan tahap pencemaran dan pelepasan

karbon dioksida yang lebih tinggi. Peningkatan penggunaan tenaga menyumbang kepada

kemerosotan alam sekitar. Laporan alam sekitar kelima ekonomi ASEAN mengesahkan bahawa

peningkatan dalam penggunaan tenaga adalah punca utama peningkatan pelepasan CO2,

yang dijangka meningkat sebanyak 61% dari 2014 hingga 2025. Akibatnya, peningkatan dalam

pelepasan karbon dioksida meletakkan rantau ASEAN pada peningkatan risiko cabaran

perubahan iklim. Kesimpulannya, kemerosotan alam sekitar merupakan salah satu cabaran

integrasi ekonomi.

Integrasi ekonomi berpotensi menggalakkan homogenisasi budaya. Ini disebabkan oleh

penumpuan pilihan orang ramai dan ketidakupayaan produk untuk bersaing dengan produk

rentas sempadan yang lebih murah. Komoditi menjadi homogen hasil daripada integrasi

ekonomi dan orang ramai akan menggunakan perkara yang sama, daripada kereta hinggalah

tabiat makan. Homogenisasi ialah kuasa pasaran yang mengenakan sesuatu kepada orang,

yang menganggap mereka sebagai produk. Trend global tidak dapat menghapuskan

kepelbagaian budaya kerana sebab ini, dan oleh itu ia mewujudkan monokultur yang popular.

Sebagai contoh, budaya dan masyarakat Mexico telah berubah sejak NAFTA mula berkuat

kuasa. Pertama, NAFTA telah membawa masuk purata $18 bilion pelaburan langsung asing

setiap tahun, dan ini telah menghasilkan kesan budaya. Kedua, NAFTA juga telah membawa

sejumlah besar barangan Amerika Syarikat ke Mexico, termasuk filem, muzik, buku, rancangan

televisyen, pakaian, jenama dan produk makanan, kerana tarif ke atas produk Amerika Syarikat

telah dikurangkan atau dihapuskan. Amerika Syarikat juga membawa nilainya, cutinya,

budayanya, dan cara hidupnya melalui produk ini. Pengaruh harian produk dan perkhidmatan

Amerika Syarikat ini mengatasi barangan Mexico sebagai komoditi dan bahagian harian

kehidupan rakyat Mexico, sekali gus mengubah tradisi budaya dan cara hidup negara.

Ringkasnya, salah satu cabaran integrasi ekonomi ialah homogenisasi budaya.


4.0 Tebatan/Mitigasi

4.1 Pengangguran

Mengenai dakwaan bahawa kehilangan pekerjaan A.S. disebabkan oleh NAFTA, A.S. mencipta

program yang dikenali sebagai Bantuan Pelarasan Perdagangan A.S. (TAA) dengan harapan

dapat mengurangkan liberalisasi perdagangan yang disebabkan oleh NAFTA. TAA ialah

program yang menyediakan pembiayaan untuk membantu pekerja membayar pendidikan atau

latihan untuk mencari pekerjaan baharu. Pada 1 Julai 2020, Perjanjian Amerika

Syarikat-Mexico-Kanada (USMCA) berkuat kuasa sebagai pengganti NAFTA dan mencipta

insentif untuk pengeluaran kereta di A.S. dengan mengetatkan peraturan asal untuk industri

auto. Penguatkuasaan itu dijangka mewujudkan lebih banyak peluang pekerjaan untuk pekerja

kereta AS dengan mengorbankan pekerjaan pembuatan eksport automobil ke China kerana kos

buruh AS dan kos pengeluaran kereta itu lebih tinggi. USMCA telah ditandatangani dengan

anggaran oleh Rumah Putih sebanyak 600,000 pekerjaan dan $235 bilion ditambah kepada

ekonomi A.S. Walaupun terdapat perubahan dalam pembuatan kereta, perjanjian baharu itu

menggabungkan piawaian trak, harta intelek, farmaseutikal dan penyelesaian pertikaian

berbanding NAFTA. Dengan perjanjian baharu itu, lebih banyak perlindungan diberikan kepada

paten dan tanda dagangan A.S. dengan memanjangkan perlindungan hak cipta daripada hayat

pengarang ditambah 50 tahun kepada ditambah 70 tahun. Selain itu, perjanjian baharu itu akan

mengukuhkan perdagangan baik dan pertanian dengan menurunkan tarif ke atas beberapa

produk dan syarikat dalam membangunkan bioteknologi pertanian oleh negara anggota. Dari

sudut pandangan Mexico, buruh diberi lebih perlindungan dan hak kerana buruh paksa

dihapuskan, mereka dibenarkan menubuhkan kesatuan sekerja dan kesatuan sekerja bebas

daripada campur tangan majikan. Sementara Kanada akan mendapat manfaat daripada

USMCA dengan mendapatkan lebih banyak akses daripada A.S. mengenai gula, kacang tanah

dan kapas.


4.2 Ketaksamaan

Memandangkan ketidaksamaan dalam negara dan dalam kalangan negara semakin meluas,

Kesatuan Eropah telah mengeluarkan pelbagai usaha untuk mengurangkan jurang ekonomi,

sosial dan serantau di EU. Dasar Kesepaduan EU diwujudkan dengan tujuan untuk

mengurangkan ketidakseimbangan antara negara dan wilayah EU. €392 bilion akan

diperuntukkan untuk Dasar Kesepaduan dari 2021 hingga 2027 dan setengah trilion euro akan

disediakan sebagai pembiayaan untuk program di wilayah dan negara EU. Menurut

Suruhanjaya Eropah, dasar Cohesion telah berjaya mengurangkan jurang perbezaan antara

wilayah di EU. KDNK per kapita kawasan kurang maju dijangka meningkat sehingga 5 peratus

menjelang 2023. Dasar perpaduan telah mengakibatkan pengurangan 3.5 peratus

ketidakseimbangan antara KDNK per kapita daripada 10 peratus wilayah paling maju dan 10

peratus wilayah paling maju.


4.3 Kemerosotan alam sekitar

Memandangkan integrasi ekonomi membawa kepada kemerosotan alam sekitar, usaha telah

diterima pakai untuk membangunkan ekonomi yang mampan, dan menggalakkan pengeluaran

dan penggunaan yang mampan. Dalam konteks ASEAN, Komuniti Sosio Budaya ASEAN

(ASCC) telah mewujudkan Pelan Tindakan ASCC 2025 yang menggabungkan garis panduan

ke arah persekitaran yang mampan untuk menangani kemerosotan alam sekitar akibat

pembangunan ekonomi. Sebagai contoh, amalan dan dasar pengurusan untuk menangani

perairan pantai dan antarabangsa, isu alam sekitar merentas sempadan seperti pencemaran

dan pelupusan bahan berbahaya akibat pembangunan. Dengan berbuat demikian, sumber

akan digunakan dengan cekap, mengurangkan pencemaran dan pelepasan karbon dioksida,

dan membangunkan ekonomi ASEAN dengan cara yang mampan. Selain itu, Kecekapan

Tenaga dan Pengurangan Perubahan Iklim untuk Sektor Pengangkutan Darat di Wilayah

ASEAN (TCC) adalah projek yang bertujuan untuk meningkatkan kecekapan tenaga sistem

pengangkutan darat rantau ASEAN di samping mengehadkan pertumbuhan penggunaan bahan

api dan pelepasan gas rumah hijau. Thailand, Viet Nam, Indonesia, Malaysia dan Filipina

adalah negara yang mengambil bahagian. Dengan menerima pakai pelan ini, Jabatan

Pengangkutan Filipina telah mempertingkatkan garis panduan dan prosedur pelaksanaan bagi

Dana Kawalan Pencemaran Kenderaan Khasnya, yang selaras dengan Pelan Pengangkutan

Strategik ASEAN. Yuran pendaftaran kenderaan yang dibayar oleh semua pemilik akan

disalurkan kepada dana ini, yang akan digunakan untuk menjalankan projek dan aktiviti

berkaitan pembangunan dan penguatkuasaan standard kenderaan, penyelidikan kawalan

pencemaran kenderaan, pendidikan dan latihan serta teknologi kenderaan bersih. Satu lagi

projek, Projek Integrasi Pengangkutan Udara ASEAN (AATIP) berusaha untuk menangani isu

mengehadkan kesan alam sekitar penerbangan melalui penyelidikan dan pembangunan

kolaboratif serta penilaian langkah-langkah berpotensi tambahan untuk mengurangkan CO2

dan pelepasan penerbangan lain. Kerosakan alam sekitar yang disebabkan oleh integrasi

ekonomi di ASEAN dapat dikurangkan hasil daripada pelaksanaan strategi ini.


4.4 Penghomogenan budaya

Mexico sudah pasti boleh berhujah untuk persamaan dengan Kanada di bawah NAFTA dalam

sektor kebudayaannya untuk mempertahankan diri daripada pencerobohan budaya selanjutnya.

Sebagai contoh, ahli Eropah EU memberikan cukai ke atas filem asing dan kuota ke atas import

program televisyen bukan Eropah, yang tidak melebihi 50% daripada jumlah pengaturcaraan.

Ini disokong oleh komitmen kuat Perancis terhadap identiti budaya bebas setiap negara.

Peraturan Kanada juga direka untuk melindungi penonton daripada program Amerika dan

hegemoni produk dalam pelbagai bidang. Oleh itu, Mexico harus menggubal had yang sama

untuk mengawal pencerobohan budaya Amerika selanjutnya dan memelihara budaya

kebangsaan negara itu sendiri.

5.0 Possible development of Economic integration in Malaysia

Pada tahun 2020, Malaysia telah menandatangani RCEP untuk meningkatkan integrasi

ekonomi antara anggota ASEAN dan rakan perbualan mereka—Australia, China, Jepun, New

Zealand dan Korea Selatan. Melalui penghapusan dan pengurangan tarif dan bukan tarif,

pematuhan kepada reka bentuk garis panduan dan peraturan teknikal, serta integrasi ekonomi,

akan menghasilkan akses pasaran yang lebih luas. Ia juga mewujudkan peraturan asal yang

lebih mudah digunakan untuk menampung silang- perdagangan sempadan untuk barangan

keluaran tempatan. Selain itu, RCEP dijangka mempercepatkan proses pemulihan ekonomi

rantau ini di tengah-tengah wabak dan memberi manfaat kepada ahli RCEP sebanyak AS$174

bilion dalam pendapatan sebenar menjelang 2030. Walau bagaimanapun, pendedahan atau

penggunaan Perjanjian Perdagangan Bebas (FTA) terhadap PKS mungkin berkurangan. kerana

mereka mungkin tidak menyedari faedah dan kelebihan RCEP. Selain itu, risiko kesan dinamik


dan pengganda ke atas aliran pelaburan langsung asing, perkhidmatan eksport, dan tumpahan

antara sektor perlu diambil kira untuk keseimbangan perdagangan yang tepat.

Pada 2022, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri Malaysia (MITI) telah

meratifikasi Perjanjian Komprehensif dan Progresif untuk Perkongsian Trans-Pasifik (CPTPP).

Dengan perjanjian ini dengan ketara mengurangkan atau menghapuskan halangan tarif dan

bukan tarif untuk berdagang dalam produk dan perkhidmatan, memudahkan pembangunan

rantaian pengeluaran dan bekalan serta membuka pasaran domestik, serta menggalakkan

integrasi ekonomi serantau merentasi rantau Asia-Pasifik. Malaysia yakin CPTPP akan

meluaskan kemasukan Malaysia ke pasaran baharu seperti Kanada, Mexico dan Peru dan

meningkatkan dagangan Malaysia kepada AS$655.9 bilion pada 2030. Tambahan pula, ia juga

akan meningkatkan daya tarikan negara sebagai lokasi pelaburan dengan memberikan akses

kepada lebih pelbagai sumber mentah premium pada kos yang berpatutan. Untuk

mengukuhkan dan mengembangkan sektor perindustrian Malaysia, CPTPP menyediakan

sokongan teknikal dan inisiatif pembangunan kapasiti. Namun begitu, kebimbangan bahawa

penerimaan pakai CPTPP dan liberalisasi ekonomi yang disertakan serta tadbir urus yang lebih

baik akan memberi kesan negatif kepada Bumiputera dan memburukkan lagi ketegangan kaum

dalam negara.

Comments

Popular posts from this blog

Islamic Economics: An Introduction

Urban: Rise and Demise of A City